Liczmany dla dzieci niedowidzących i słabowidzących FolkSmolk – powiększone, oddzielne, kolorowe – 39 z + przesyłka 16,50 zł (Paczkomaty InPost) lub 19,50 zł (InPost kurier pod adres).
Liczmany przeznaczone są dla dzieci niedowidzących oraz słabowidzących, jak również dla dzieci widzących prawidłowo, jednak z kłopotami w nauce matematyki. Liczmany są pomocne zarówno dla dziecka niedowidzącego (70% – 30% widzenia), dla dziecka słabowidzącego (30% do 5% widzenia), jak również dla dziecka z przedziału słabowzroczności głębokiej (poniżej 5% wzroku). Mogą być też dużą pomocą dla dzieci widzących w granicach normy, jednak z kłopotami w nauce matematyki.
Liczmany służą do najwcześniejszej nauki liczenia, do utrwalenia graficznej formy liczebnej oraz jako pomoc edukacyjna szkolna w całej edukacji wczesnoszkolnej. Wszystkie liczmany są oddzielne (każdy liczman może być wzięty do ręki, dokładnie oglądnięty i ułożony przez dziecko wg jego zapotrzebowań wzrokowych), a kolorystyka jest dopasowana do widzenia dziecka z dysfunkcją wzroku. Dzięki kilku kolorom, kropki liczmanów są dobrze widoczne, nie zlewają się wizualnie w całość oraz dziecko łatwo może określić wzrokowo ilość kropek. Kolory pomagają również we wzrokowym zapamiętaniu rozkładu liczebnego liczmana. Liczmany są powiększone i dostosowane graficznie do potrzeb dzieci z problemami wzrokowymi. Dzięki wyraźnej i kolorowej formie graficznej, są pomocne również dla dzieci widzących prawidłowo, jednak z problemami w nauce matematyki.
Liczmany przeznaczone są do wczesnej nauki liczenia dziecka niedowidzącego i słabowidzącego w domu lub przedszkolu oraz jako szkolna pomoc edukacyjna matematyczna w całej edukacji wczesnoszkolnej. Liczmany zostały stworzone po to, aby każde dziecko niedowidzące i słabowidzące, mogło komfortowo uczyć się podstaw matematyki najpierw w domu lub przedszkolu, a potem w szkole w zakresie edukacji wczesnoszkolnej.
Zadaniem liczmanów jest prosta i przystępna wzrokowo wizualizacja podstaw liczenia oraz wizualizacja różnych zadań matematycznych, w tym również zadań tekstowych. Dziecko niedowidzące i słabowidzące, potrzebuje odpowiedniej wzrokowo wizualizacji, dobrze jest używać zawsze tych samych form wizualnych oraz jednego systemu pojęciowego dziecka z dysfunkcją wzroku. Dzięki liczmanom, nauczyciel może wizualizować podstawy matematyki zawsze w ten sam – zrozumiały dla dziecka sposób oraz pokazywać zadania z podręcznika i z ćwiczeń, które zazwyczaj nie są dostosowane do widzenia dzieci z dysfunkcjami wzroku. Rodzic w domu, może rozpocząć zabawy matematyczne z dzieckiem jeszcze przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego, a nauczyciel kontynuuje prace na znanych dziecku liczmanach. Później odrabianie lekcji w domu, nadal może odbywać się na tych samych liczmanach, co bardzo ułatwia cały proces nauki, zarówno pod kątem dostosowania wzrokowego, jak również dostosowania do systemu pojęciowego dziecka z dysfunkcją wzroku.
ZESTAW LICZMANÓW DLA DZIECI NIEDOWIDZĄCYCH I SŁABOWIDZĄCYCH FOLKSMOLK, SKŁADA SIĘ Z 6 KOMPLETÓW LICZMANÓW, ZAWIERA WIĘC 60 POJEDYNCZYCH, ODDZIELNYCH I KOLOROWYCH LICZMANÓW.
W SKŁAD CAŁEGO ZESTAWU WCHODZĄ:
KOMPLET 1 – CZARNE KROPKI – 10 liczmanów: od 1 do 10 – Przydają się do dobierania karty z czarnymi kropkami, do karty z kropkami kolorowymi (o tej samej wartości liczebnej). Jeżeli dziecko lepiej odczytuje liczmany kolorowe, dobrze jest, aby raz na jakiś czas, dobierało do kolorowych – czarne kropki. Takie ćwiczenie pozwala na zaznajomienie się z powszechną formą liczmanów. W obliczeniach powinno używać przede wszystkim liczmanów kolorowych.
KOMPLET 2 – KOLOROWE KROPKI – 10 liczmanów: od 1 do 10. Jest to najlepsza i najbardziej komfortowa forma liczmanu kropkowego, dla dziecka z dysfunkcją wzroku. Kolorowe kropki zdecydowanie ułatwiają szybkie ustalenie ilości elementów, a dodatkowo, kolory sprzyjają zakodowaniu wzrokowo – pamięciowemu. Zakodowanie wzrokowe jest bardzo istotne, pozwala na wizualne zapamiętanie „wyglądu” liczby, a w późniejszym czasie, również na szybki, intuicyjny i pamięciowy podział liczby na liczby składowe, a co za tym idzie – ułatwia zrozumienie rozdzielania liczb, podczas dodawania i odejmowania z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
KOMPLET 3 – KOLOROWE KROPKI : ile jest? ile brakuje? – 10 liczmanów: od 1 do 10. To kolejna bardzo ważna grupa kolorowych liczmanów – wszystkie kropki na jednej karcie liczmanu (pełne i puste) zawsze dają 10, pokazują jednak, wizualne rozbicie liczby 10. Liczman wizualizuje liczbę wyjściową (kolorowe kropki – zapełnione – ile jest? ) oraz liczbę dopełniającą do 10 (kropki puste – ile brakuje?). Zadaniem dziecka jest określanie ile kropek jest zaznaczonych oraz ile brakuje. W ten sposób, bardzo efektywnie ćwiczy podział 10 na poszczególne liczby, np.: 3 pełne i 7 pustych, 4 pełne i 6 pustych, 2 pełne i 8 pustych i tak dalej po kolei. Umiejętność sprawnego rozbijania liczby 10 na liczby składowe, jest jedną z najważniejszych umiejętności, jakie uczeń edukacji wczesnoszkolnej musi zdobyć w klasie 1 i początkiem 2, aby umieć przyswoić kolejne treści nauczania z matematyki. Sposób ułożenia kolorów, bardzo sprzyja wizualnemu zapamiętaniu wzoru graficznego przez dziecko z dysfunkcją wzroku.
KOMPLET 4, 5 i 6 – CYFRY ARABSKIE DWUKOLOROWE oraz CYFRY RZYMSKIE TRÓJKOLOROWE – 20 liczmanów cyfr arabskich: od 1 do 10 czerwone oraz od: 1 do 10 zielone oraz 10 liczmanów cyfr rzymskich: od I do X.
Te komplety cyfr arabskich i rzymskich, służą do dopasowania liczmanu kropkowego i cyfry arabskiej (jeden liczman kropkowy i odpowiadająca mu cyfra arabska) oraz układaniu zależności dopełnień na liczmanach kropkowych. Dodatkowo, dziecko może dopasowywać cyfrę arabską do rzymskiej i na odwrót.