
Plansze suchościeralne wielokrotnego użytku, do nauki pisania dla dzieci słabowidzących, zestaw niebiesko – czerwony: od 58 zł do 94 zł +(w zależności od ilości plansz) + przesyłka 16,50 zł (Paczkomaty InPost) lub 19,50 zł (InPost kurier pod adres).
Zestaw niebiesko – czerwony przeznaczony jest do nauki pisania w sytuacjach bardzo trudnych wzrokowo, bardzo trudnych grafomotorycznie. Stosowany jest również wtedy, gdy dziecko zgłasza, że najlepiej widzi kolor niebieski oraz czerwony.
Plansze suchościeralne wielokrotnego użytku FolkSmolk, z powiększonymi literami i kontrastową liniaturą, służą do nauki pisania pisakiem suchościeralnym. Pozwalają na wielokrotne i spokoje ćwiczenie pisania liter dużych oraz małych. Plansze przeznaczone są dla:
– dzieci niedowidzących i słabowidzących w okresie nauki pisania ręcznego. Plansze są pomocne zarówno dla dziecka niedowidzącego (70% – 30% widzenia), dla dziecka słabowidzącego (30% do 5% widzenia), jak również dla dziecka z przedziału słabowzroczności głębokiej (poniżej 5% wzroku).
– wczesna nauka pisania ręcznego dzieci widzących prawidłowo – kiedy dziecku jest łatwiej pisać literami powiększonymi, a kontrastowa liniatura ułatwia spostrzeganie i trzymanie się linii,
– dzieci szkolnych z problemami grafomotorycznymi
– dzieci z alalią lub dyslalią
– dzieci z afazją
– dzieci ze skrzyżowaną lateralizacją
– dzieci z podejrzeniem dysleksji lub stwierdzoną dysleksją
– dzieci z podejrzeniem dysgrafii lub stwierdzoną dysgrafią
Zestaw niebiesko – czerwony najczęściej wybierany jest w sytuacjach bardzo trudnych wzrokowo oraz kiedy dziecko zgłasza, że najlepiej widzi kolor niebieski i czerwony. Jednocześnie w sytuacjach bardzo trudnych grafomotorycznie, kiedy dotychczasowe próby pisania skończyły się całkowitym brakiem postępów, płaczem, histerią oraz zniechęceniem dziecka.
Jeśli chodzi o wzrok, zestaw wybierany jest bardzo często przy problemach z nerwem wzrokowym, także w przypadku retinopatii wcześniaczej – kiedy dziecko samo postanowi, że taka forma kolorystyczna jest najlepsza wzrokowo, przy stwierdzonych lub podejrzewanych korowych zaburzeniach widzenia, oraz w różnych niestandardowych problemach z widzeniem dziecka.
Wybierany jest również w przypadku zagrożenia głęboką dysleksją, kiedy dziecko bez widocznych problemów wzrokowych, ma potężne problemy z czytaniem, grafomotoryką oraz odbiorem wizualnym tradycyjnych materiałów edukacyjnych.
Jeśli chodzi o grafomotorykę oraz manualność, wybierany jest przy problemach niepełnosprawności ruchowej sprzężonej z problemami wzrokowymi . Jednak nie tylko w takich sytuacjach. Czasami brak niepełnosprawności ruchowej dziecka nie wyklucza poważnych problemów manualnych oraz grafomotorycznych. Zestaw wybierany jest więc w sytuacji poważnych problemów manualnych, w oburęczności oraz w zagrożeniu dysgrafią i/lub dysleksją. Korzystają z niego również dzieci ze specyficznymi problemami z rozwojem mowy o typie afazji, alalii i dyslalii, które bezpośrednio wpływają na naukę pisania dziecka. Zestaw ten jest ratunkiem w sytuacjach, kiedy po tygodniach lub miesiącach „walki” z dzieckiem, nie ma żadnych postępów, a za to widoczne jest już całkowite zniechęcenie, płacz i histeria.
Charakterystyka zestawu niebiesko – czerwonego.
Dostosowania wizualne: powiększone litery, kontrastowa liniatura, litery maksymalnie uproszczone wizualnie, klarowna forma wzrokowa, podział liter dużych na niebieskie (spółgłoski) oraz czerwone (samogłoski).
Do tego dostosowania grafomotoryczne. Literki są maksymalnie uproszczone, odległości pomiędzy literkami są spore. Dziecko ma więc miejsce na pisanie, pisze spokojnie, a literek w linii jest mniej – dziecko ma poczucie sukcesu po nakreśleniu wszystkich literek.
Zarówno litery małe, jak też duże, są maksymalnie uproszczone. Nie posiadają zawijasów, zdobień, ani łączeń. Dodatkowo litery małe mogą mieć formę uproszoną oraz bardzo uproszczoną. Dotyczy to szczególnie najtrudniejszych liter, czyli: s, f, g, y, j czy ł.
To, co najważniejsze jednak, to forma plansz suchościeralnych – dziecko ma możliwość szybkiej poprawki nieudanej literki oraz wielokrotnych powtórzeń. Dzieci z problemami wzrokowo – grafomotorycznymi bardzo denerwują się i stresują pomyłkami oraz nieudanymi literkami. Przekreślanie nie pomaga, a tylko przypomina o katastrofie. Dzięki wielokrotnym powtórkom i szybkiemu zmazaniu niechcianej literki, dziecko ma prawdziwy komfort pracy i przy tym zabawę (wszystkie dzieci lubią ścierać plansze).
Dziecko pisze ciemnym flamastrem zmazywalnym po jasnym śladzie litery. Pisanie jest mniej stresujące, ponieważ dziecko nie musi samo budować litery – pisze po kolorowych śladach. Taką techniką może więc ćwiczyć pisanie wielokrotnie i tych samych liter – jest to niezwykle istotne – pozwala na utrwalenie nawyków wzrokowo – grafomotorycznych. Kiedy dziecko jest już gotowe do samodzielnego pisania, może skorzystać z plansz z liniaturą, bez napisanych liter, gdzie samodzielnie może już budować litery.
Plansze mogą posiadać litery wyłącznie duże lub oddzielnie duże i małe. Nie należy dziecka zmuszać do perfekcyjnego pisania wszystkich rodzajów liter. W przypadku dzieci słabowidzących, zadaniem plansz jest również wysondowanie, czy uczeń jest w stanie w ogóle pisać litery małe. W bardzo trudnych sytuacjach wzrokowych oraz grafomotorycznych, uczeń powinien mieć wybór pomiędzy dużymi i małymi – pisanie literami drukowanymi jest lepszym rozwiązaniem – zarówno przy pisaniu, jak też odczytaniu pisma ręcznego.
Litery prowadnicze piszemy ręcznie. Dlaczego? Ponieważ dziecko musi pisać realne – ręcznie pisane znaki, a nie wygenerowane przez czcionkę komputera. Ponadto każde dziecko ma inne widzenie i inne potrzeby grafomotoryczne, więc indywidualnie podchodzimy do każdego ucznia – rodzic lub nauczyciel odpowiadają na interesujące nas pytania, a my możemy dostosować litery.
Do plansz należy posiadać flamastry do tablic suchościeralnych. Najlepiej jest, kiedy rodzic idzie z dzieckiem do sklepu z przyborami szkolnymi i wspólnie wybierają najlepsze dla ucznia flamastry – dziecko musi wybrać wielkość i grubość flamastra, aby dobrze się go trzymało w ręce oraz aby flamaster odpowiednio pisał (mocny, ciemny kolor kreski). Do zmazywania planszy można używać ręcznika papierowego, miękkiej gąbki lub szmatki dostępnej w każdym sklepie gospodarczym.
Możliwe zestawy:
Plansze suchościeralne wielokrotnego użytku, można zamówić pisząc do nas na mail: folksmolk@gmail.com
W mailu, dobrze jest krótko opisać sytuację wzrokową dziecka – omawiamy wtedy projekt i dostosowujemy plansze do indywidualnych potrzeb dziecka lub wskazówek rodziców, nauczycieli, czy terapeutów.
Zapraszamy również do dołączenia do nas na Mamotatopokazmi na FB, oraz na nasz profil FB, gdzie jesteśmy jako Doświadczalnia Świata.
cena: od 58 zł (9 dwustronnych plansz suchościeralnych) do 94 zł (13 plansz suchościeralnych + 25 stron plansz na papierze, do kopiowania i ćwiczenia pisania na papierze) + przesyłka 16,50 zł (Paczkomaty InPost) lub 19,50 zł (InPost kurier pod adres).
Plansze suchościeralne wielokrotnego użytku, do nauki pisania, objęte są prawami autorskimi pracowni FolkSmolk.
Nasze strony: